۱۳۸۸-۰۱-۱۳

حکایت رسانه ملی ما و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان


چند سالی بود که در نبود شبکه های تلویزیونی قوی و حرفه ای عده ای کاسبکار ابتکار عمل را برای راه اندازی تلویزیونهای فارسی زبان به دست گرفته بودند. عملکرد نامطلوب رسانه ملی و عدم تامین نیازهای مخاطبان ایرانی و تولید برنامه های بی محتوا و گرایشات جناحی و گروهی رسانه ملی ، همچنین محدودیتهای قانونی استفاده از برنامه های ماهواره ای و تاسیس شبکه های تلویزیونی خصوصی در داخل کشور ، بازار کاسبکاران غیرحرفه ای تلویزیونهای ماهواره ای را حسابی گرم کرده بود.
با آمدن دو شبکه فارسی زبان قدرتمند : بی بی سی و ام بی سی پرشیا و تلویزیون صدای آمریکا که چند سالی است فعالیت می کند ، موج جدیدی از راه اندازی شبکه های فارسی زبان آغاز شده است. تی آر تی ترکیه اعلام کرده است بزودی تلویزیون فارسی - آذری خود را راه اندازی می کند و گروه استار زیر مجموعه یکی از غولهای رسانه ای نیز قصد دارد تلویزیونی را به زبان فارسی به مجموعه بزرگ خود اضافه کند.
تجربه ثابت کرده است محدودیتهای وضع شده برای ماهواره و تاسیس شبکه های تلویزیونی در عمل کارآیی نداشته و درصد زیادی از مخاطبان داخل کشور به ماهواره دسترسی دارند. انحصار رسانه ملی نیز در دست یک جناح خاص باعث جذب بیشتر مخاطبان ایرانی به تلویزونهای خارجی می شود. علاوه بر این با ممنوعیت تاسیس شبکه های تلویزیونی خصوصی بخش زیادی از طیف مخاطبان فارسی زبان جهان که علاقمند به دریافت برنامه های فرهنگی و اطلاعات داخل ایران هستند از این مزیت محروم می شوند. و بخش زیادی از درآمد تاسیس شبکه های تلویزیونی به جیب دیگران می رود و مبالغ زیادی که می تواند در ایران سرمایه گذاری شود از کشور خارج می گردد.
تا پیش از ظهور شبکه های جدید که با بودجه های چند میلیون دلاری وارد این عرصه شده اند شاید نگرانی چندانی برای جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت . زیرا شبکه های به اصطلاح اپوزیسیون که بیشتر از لس آنجلس برنامه پخش می کنند علاوه بر ضعف کیفیت برنامه هایشان وقت خود را به فحش دادن به یکدیگر و مسخره کردن و بیان چرندیات می گذرانند و حرفی برای گفتن ندارند.
اما شبکه های تازه و تب جذب مخاطبان فارسی زبان در کشورهای دیگر یک هشدار جدی برای ایران است.ضمن اینکه فناوری های رو به گسترش اینترنتی و دیجیتالی در آینده ای نزدیک تاسیس تلویزیون و پخش برنامه را بسیار آسان می کند و محدودیتها دیگر توجیهی نخواهند داشت.
در همین راستاست که مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر سالهای اول انقلاب از ضرورت آزادی کانالهای تلویزیونی خصوصی سخن می گوید. و معتقد است که " تنها راه حل اداره کشور قبول تغییرات ومدیریت آنهاست." تغییراتی که باید پیشتر از این قبول می کردیم ولی باز هم دیر نشده است.

3 نظر:

شسـتــــونی در

واجه براهویی با سپاس از ایمیلتان و خوشحال که زمان آنلاین شما بار دیگر براه افتاده است. برایتان آرزوی موفقیت میکنم. البته از تبادل لینک با شما استقبال می نمایم.
برایتان نوشته شعرگونه اخیرم به نام "یهته بهار" را که در "بلوچی نام و نشان" نیز آمده، در اینجا رونوشت می کنم. امید است که مورد پسند واقع شود.
وشنام بات ات
-
یهته بهار
کــوکــو تـــوار و بلبل ماں باگ انت، یھتہ بھــــار

کــوہ و چمــن سبـــــز انت گیابان، یھتہ بھــــــــار


رپت انت تھـــــاری وسردی، گرم انت پــــــــــدا

پل وگلاب انت، شھــــــــد و شراب، دئیـما بچــــار


بھــار انت و نـــــوروز دشت وگیابان، ھر نئیــمگا

شیر انت و شیلانچ، مال انت و دلوت، تیتوک ھنــار


ملک ســــــوھت وتبــہ بــوت، دوت مئی ســـــــما

چــرس انت وبنگ انت، تریــاک، ھروئیــــــن ودار


واب ائیـــــں بلۓ ما روچ وشپ، گنگ وگــــــــدام

گپــــاں کنئیـــں ما دیگرے، بیــگواہ وتی نــــام وتوار


شرمئیـــــں کتہ ناما وتی، لبزو نشـــــان، ملکا وتی

ائـــیش انت مئی اے حال ۓ زار، اؤ مـــــــژدہ وار


چــم بستگ و گـــوش لؤکہ، بلے پریات و زار انت

لاپ گژنہ ودپ تژنہ، زھرا ورئیں چہ زوم و مــــار


چم کؤر انت اچ ھاک و آس، ماں پوجگلا پاد بڈتـگ

دؤزواہ بیا چم کنجلئیں، مہ پیــکر و درئین گوھــــــار


چست بؤ چہ وابا، دنیا شتگ مـــــــــــــــــاہ ۓ سرا

ما وتا مانپؤشتگ ماں برقعـــــــــــــــــــا لؤگ و دوار


بس کں دگہ جان سستگئیں، دل پرشتــہ و گیں مرتگئیں

ناچاں بزور شستــون منی، یھتہ بھار، یھتہ بھــــــــار

شستونی بلوچ
http://balochinames.blogspot.com

یکم فروردین [حمل] 1388

21 مارچ 2009

ناشناس در

به به آقای محمود
حتما انتخابات نزدیک است و شما قول همکاری به موسوی دادید
ولی این بازیها دیگر سودی ندارد.

آهورانی آجوئی در

محمود براهوئی گرامی،
باز آمدن شما را به میان ملت بلوچ خودت خوشآمد میگوئیم(وش یهت اِت). امیدواریم در صف ملت بلوچ و دموکراسی راستین جهانی قرار داشته باشید و هرگز از این صف که خوشبختانه به فراز و نشیب هایش آشنائید جدا نشوید. حتم داریم روزی ملت بلوچ جانب کوششهای شما را با ایستادگی خواهند گرفت. ما به تجربیات و علم شما احتیاج داریم. آرزو داریم از درون بلوچستان و با جانبداری ملت بلوچ خوشنام و نامدار تاریخ ما بشوید. آنها که از جانب بیگانگان و بنام بلوچستان چند روزی در میدیا میآیند و میروند، فقط کار بیگانگان را انجام میدهند و از جانبی از اذهان نیز فراموش میشوند.
موفق باشید.

ارسال یک نظر