۱۳۸۸-۰۱-۲۸

ناتواني دولت پاكستان در مقابله با افراطيون اسلامي


امضاي قانون اجراي احكام شرعي بجاي قوانين مدني در دره سوات پاكستان كه تحت تسلط طالبان است ، توسط آصف‌علي زرداري نشان ديگري از ناتواني دولت پاكستان در مقابله با افراطيون اسلامي در اين كشور است كه با تحميل برداشتهاي خاص خود از احكام اسلام موجب وهن اين دين متعالي در جامعه جهاني هستند.
پاكستان عليرغم شعارها و ادعاهايش در مبارزه با تروريسم ، در عمل با تروريسستها همراه است . و سياستي چندگانه را دنبال مي‌كند. اين كشور از يك سو به آمريكا و متحدانش اطمينان داده است كه با آنها در مبارزه با تروريسم همكاري مي‌كند و از سوي ديگر به بهانه عدم كنترل مناطق وسيع قبايلي در اين كشور تروريستها را پناه داده و شواهدي موجود است كه ارتش و سازمان اطلاعاتي پاكستان با آنان همكاري و ارتباط دارند.
وجود طالبان و گروههاي مشابه از چند جهت به نفع پاكستان است: نخست آنكه اگر اين گروههاي تروريستي نباشند پاكستان بهانه‌اي براي جلب كمكهاي نقدي بين‌المللي و امتيازات زيادي كه از اين راه عايدش مي‌شود ، ندارد. ديگر آنكه پاكستان از اين گروهها به عنوان اهرم فشاري بر كشورهاي همسايه از جمله هند و حتي گاهي مردم پاكستان استفاده مي‌كند.
شايد بزرگترين اشتباه آمريكا و متحدانش در استفاده از راه حل جنگ براي مبارزه با تروريسم بوده است. آمريكا در جنگ نظامي عليه تروريسم ناكام شده و تروريستها بار ديگر قدرت گرفته‌اند. به نظر من تنها راه مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه توسعه و پيشرفت مناطق فقيرنشين و آموزش مردم اين مناطق است. تا زماني كه انديشه مردم در بردگي قبيله‌اي سران فرصت‌طلب قبايل و افراطيون مذهبي باشد تروريسم نه تنها از بين نمي‌رود بلكه همچنان مقدس بوده و روزبروز بيشتر رواج پيدا مي‌كند.
ردپاي اين انديشه‌هاي غلط كه به نام اسلام ظاهر شده‌اند ، در داخل مرزهاي ايران نيز قابل مشاهده هستند. چندي پيش خبر درگذشت يكي از آشنايان را شنيدم كه بر اثر حمله انتحاري در افغانستان كشته شده بود. اين جوان 17 ساله به زعم خود و به تحريك عده‌اي از عوامل طالبان براي جهاد به افغانستان رفته بود. متاسفانه عدم تبيين معنا و مفهوم واقعي جهاد در اسلام كه به معناي كوشش و تلاش براي سازندگي و خودسازي است ، توسط علماي اسلامي و سكوت آنان در قبال اينگونه تحريكات به كشته شدن جوانان ناآگاه در اين مسيرها منجر مي‌شود. زمانيكه خداوند در قرآن به صراحت از انسان مي‌خواهد كه با دست خود ، خود را به هلاكت نياندازد و خودكشي به هر شيوه‌اي حرام گشته است مشخص نيست كه عمليات انتحاري چرا توجيه اسلامي پيدا مي‌كنند.
اجراي احكام اسلامي توسط گروهي كه خشن‌ترين و بيرحمانه‌ترين برداشت را از اسلام دارند و اعمال آنان جز وهن و بدنامي اسلام نتيجه‌اي نداشته است ، به يك ابزار سركوب عليه مردم بيدفاع سوات منجر مي‌شود. چند هفته قبل فيلمي از شلاق زدن يك دختر در ملا عام توسط طالبان در اين دره منتشر شد. عملي كه با اصول اسلامي از جمله حفظ آبرو و كرامت انسانها حتي در صورتي كه گناهكار باشند در تناقض است. امضاي اين قانون توسط آصف‌علي زرداري ستم بزرگي به مردم دره سوات است. البته از دولتي كه پيش از اين بارها مردم خود را در معرض هلاكت قرار داده است و بارها روستاهاي پاكستان و بويژه مردم مظلوم بلوچستان توسط نيروهاي پاكستاني بمباران شده‌اند بيش از اين انتظاري نيست.
سكوت مجامع بين‌المللي و مدعيان حقوق بشر در برابر چنين اعمالي و باج‌دهي به پاكستان نيز بر شدت رنج و آلام مردم اين كشور مي‌افزايد.

1 نظر:

ناشناس در

الان مفتی هم شده ای و علیه عملیاتهای استشهادی فتوا می دهی عجب

ارسال یک نظر