۱۳۸۸-۰۱-۲۸

شورايي كه علني انتخاب شده اما پشت پرده تصميم مي‌گيرد

شوراي شهر زاهدان در 3 دوره گذشته هيچگاه پاسخگوي مردمي كه اعضاي آنرا انتخاب كرده‌اند نبوده است. اين شورا از مصونيت حاميان پشت پرده خود به بهانه حفظ مصلحت بهره مي‌برد. و البته در تامين منافع آنان كوتاهي نمي‌كند. اگر چه بظاهر مردم به اين شورا راي داده‌اند اما شورا راي خود را مديون عده خاصي است كه مردم را با اهرمهاي خاصي سازماندهي كرده‌اند. و به همين دليل تصميمات خود را پشت درهاي بسته و با مشورت افراد خاصي اتخاذ مي‌كند. در طول اين 3 دوره هر چند بظاهر القا شده است كه مصوبات شورا علني هستند اما تا پيش از اعلام اين مصوبات آگاهان و كارشناسان امر از تصميمات شورا اطلاع ندارند.
هرگز به مردم اعلام نشده است كه هر يك از اعضاي شوراي شهر در چند كيته و كميسيون عضو هستند و از چند جا حقوق و حق‌الجلسه دريافت مي‌كنند. ميزان هزينه‌هاي صرف شده براي مسافرتهاي داخلي و گاه خارجي اعضا هيچگاه اعلام نشده است. فهرست اسامي كساني كه از شورا و شهرداري زمين دريافت كرده‌اند و دلايلي كه چرا اين افراد واجد شرايط دريافت زمين بوده‌اند ، تخفيفها و امتيازات خاص و دلايل آنها و چگونگي انتصابات درون شهرداري و دهها پرسش بي‌پاسخ ديگر ...
شوراي شهر زاهدان در 20 اسفند 87 در يك اقدام غيرمنتظره جدلي شهردار زاهدان را بركنار كرد. مهندس ريگي فرد رئيس شورا مي‌گويد جدلي استعفا داده است و جدلي مدعي است كه شورا از او خواسته استعفاي خود را جهت ارزيابي به شورا بدهد و نيم ساعت بعد بوسيله اس ام اس موافقت شورا را با استعفاي وي اعلام كرده‌اند. عليرغم همه انتقاداتي كه به مهندس جدلي وارد مي‌شود اما نحوه برخورد با او بدون كوچكترين تقدير و تشكري از خدمات وي و بركناري وي در آخرين روزهاي سال جاي تامل دارد.
انتخاب مهندس حسين‌زهي شهردار سابق خاش به عنوان شهردار زاهدان نيز حاكي از يك تصميم غيركارشناسي ديگر است. تصميمي كه مطمئنا عواملي بجز توانمندي مديريتي آنهم براي اداره يك شهر بزرگ و مركز استان در آن دخيل بوده‌اند. تصميمي كه آثار آن بزودي خود را در شهر زاهدان نشان خواهد داد.
گفته مي‌شود مهندس حسين‌زهي كه براي شهردار شدن وعده‌هايي دريافت كرده بود به دليل عدم اطمينان از انتصاب خود به عنوان شهردار زاهدان ، خود را به عنوان نامزد شهرداري سراوان نيز مطرح كرده و رايزنيهايي را با اعضاي شوراي شهر سراوان انجام داده بود تا در صورت عدم موفقيت در كسب پست شهرداري زاهدان جايگزيني براي اين پست داشته باشد. تا آخرين روز انتخاب وي توسط شوراي شهر زاهدان ، سراوانيها منتظر پاسخ وي بودند و چند روز پيش با اعلام اين خبر ناباورانه شهردار ديگري براي خود انتخاب كردند.
استدلال برخي از اعضاي شوراي شهر زاهدان براي تعيين حسين‌زهي به عنوان شهردار اين است كه خواسته‌اند يك بلوچ شهردار اين شهر باشد، صرفنظر از اينكه اين ديدگاه جاي نقد دارد و اگر چنين بوده افراد توانمند و قوي‌تري در ميان بلوچها وجود دارد كه به دليل مشي مستقلشان به آنان اعتنايي نشده است ، پرسشهاي ديگري نيز مطرح مي‌شود از جمله اينكه شورايي كه اينگونه مدعي حفظ هويت بلوچي اين شهر است تا كنون چه اقدامات شاخصي در جهت نامگذاري خيابانها و ميادين شهري به نام بزرگان ، انديشمندان و افتخارات بلوچستان انجام داده است؟ چند جشنواره ، كنسرت موسيقي بلوچي و ... براي حفظ هويت فرهنگي بلوچي در اين شهر برگزار كرده است؟ و ...

5 نظر:

ناشناس در

با درود شاید برخی از مردم و شورایی ها فراموش کردند که قبل از مهندس جدلی کریم ریگی با بیسوادی خود چه تاجی بر سر این ملت گذاشت . و مبلغ بیش از سه ملیارد تومان به خزانه برگشت داد و ظاهرا میخواست بگوید من دزد نیستم و شاید گند کاریهای سریزدی نیز فراموش شده است و آیا در مورد اختلاصهای مهندس ملک حسابی خبری نداشتند و از زندان رفتن او که او را شهردار منطقه سه گذاشتند . و به جز باباییان و مناطق زابلی نشین از منطقه سه هیچ نمیبیند.حال هم اگر چه مهندس حسین زهی در منطقه 2 خوب کار کرد اما واقعا مگر افراد قویتر دیگری نبود . و حامیان شورا که مردم را ترغیب به رای دادن به این شورا و شوراهای قبلی می کردند بر چه اساسی تصمیم میگرفتند و حال چه جوابی به ملت دارند بدهند . ائتلافها که در انتخابات فعال هستند باید جوابگو هم باشند . با توجه به تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی در پایتخت چرا این قوانین در زاهدان و سیستان وبلوچستان ارزش و اعتبار اجرایی ندارد . جناب استاندار و فرماندار مگر نه اینکه شما مجری قانون هستید نه اینکه مجری تحریف قانون . با توجه به قانون اخیر شما چگونه اقدام به تخریب بسیاری از منازل در خیابان فاضلی و خیابان بروسان کردید . از اعضاء محترم شورا نیز خواهشمندیم تا در صورت ناتوانی در وظائف چنانکه تاکنون هم چنین بوده لطف کرده و استعفا نمایند تا افراد دیگری هم از این صندلی ها بهرهمند و صاحب کرامات گردند البته نه برای ملت بلکه برای خود و اطرافیان !

از شما هم به خاط درج حقیقت و مشکلات سپاسگذارم.

ناشناس در

چرا با پست معاونت عمرانی شهرداری زاهدان برای مهندس حسین زهی مخالفت شد و ایشان را شهردار منطقه 2 گذاشتند آیا حالا اوضاع عوض شده ؟

رازگو بلوچ در

سرمايه عمر آدمي يك كفن است آنهم به گمان است كه بري يا نبري
ضمنا آقا محمود! قيل و قال تشنگان جاه را بحال خود بگذار و دنياي ديگري برگزين كه از ... بگذريم

ناشناس در

سلام
از توانايي هاي مهنس حسين زهي هم بنويسيد .

ناشناس در

سلام
از توانايي هاي مهنس حسين زهي هم بنويسيد .

ارسال یک نظر