۱۳۸۸-۱۱-۰۹

تشكيل يك حكومت فراگير ضامن بقاي نظام

مولوي عبدالحميد ؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌هاي نماز جمعه امروز زاهدان در مسجد مكي اين شهر گفت : پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 با قيام و به خواست مردم ايران بود و مانند بسياري از كشورهاي ديگر با كودتاي نظامي اين انقلاب پيروز نشد. و امروز نيز استمرار و بقاي آن به خواست و اراده مردم بستگي دارد.
وي گفت : من آنچه را كه به خير و صلاح ملت و مسئولان و دلسوزانه مي‌دانم بيان مي‌كنم و نبايد سخنان من مورد سوءتعبير قرار گرفته و مغرضانه تعبير شوند. همه ما مسئوليتهايي داريم كه نبايد از زيربار آنها شانه خالي كنيم.
مولوي عبدالحميد گفت : تدبير رهبر فقيد و بنيانگذار انقلاب اسلامي كه توانست همه اقشار جامعه و تفكرات و سليقه‌هاي مختلف و اقوام و مذاهب را حول يك هدف مشترك و يك پيام واحد گردهم آورد و وحدت كلمه و اتحاد مردم موجب پيروزي ملت در برابر يكي از بزرگترين قدرتهاي حكومتي شد. اينك نيز همان اتحاد و وحدت كلمه براي بقاي جمهوري اسلامي لازم است.
وي افزود : جمهوري اسلامي كه به جاي نظام پادشاهي در ايران مستقر شد با راي و انتخاب مردم استقرار يافت و نه با قدرت سلاح و خشونت. هيچ سيستم حكومتي در دنيا با قدرت اسلحه حفظ نشده است بلكه آنچه موجب بقاي حكومتهاست ، گسترش عدالت و حفظ مردم در صحنه است. انقلاب اسلامي نيز با زور اسلحه پيروز نشده است بلكه حضور مردم در صحنه و خواست آنان بوده كه انقلاب را پيروز كرده است امروز نيز خواست مردم و رضايتمندي آنان موجب بقاي نظام است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : متاسفانه ما دسترسي مستقيم به مسئولان نظام نداريم و اگر مي‌داشتيم من بطور مستقيم اين مسايل را با آنان مطرح مي‌كردم كه بايد آنان چاره‌اي براي بدست‌آوردن و جلب رضايت مردم بيانديشند. نظام نمي‌تواند با يك جناح اصولگرا يا اصلاح‌طلب حفظ شود زيرا در اين كشور گروهها و تفكرات و اقوام و مذاهب مختلفي زندگي مي‌كنند كه بايد همه آنان در قدرت شريك باشند و تنها راه جلب رضايت مردم و ضامن بقاي نظام در شرايط فعلي مي‌تواند تشكيل يك دولت فراگير متشكل از گروههاي مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب و اقوام و مذاهب با سعه صدر باشد.
مولوي عبدالحميد گفت : در بسياري از ممالك شرق و غرب دنيا زمانيكه يك سياست جواب نمي‌دهد آنرا تغيير مي‌دهند . در كشور ما نيز بسياري از سياستها جواب نداده و اعتراضات و مسايلي كه در كشور بوجود آمده است حكايت از مطالباتي دارند كه بي‌پاسخ مانده است. اين اعتراضات بايد شنيده شوند و سياستهاي نادرستي كه موجب آن شده‌اند تغيير يابند.
وي افزود : آنچه قابل تغيير نيست قرآن و احاديث پيامبر است . اما قانون وحي منزل نيست كه قابل تغيير نباشد. بلكه بايد به نحوي قوانين و سياستها را تنظيم و اصلاح كرد كه رضايت همه مردم جلب شود. با كوچكترين انتقاد و سخني نگوييم كه اسلام و نظام در خطر هستند. اسلام و نظام زماني در خطر هستند كه دايره و حلقه براي مردم در آن روزبروز تنگ‌تر شود. اگر اعتراضات به حق پذيرفته شوند و اعتراضات ناحق نيز پاسخ قانع‌كننده‌اي دريافت كنند مشكلات بهتر حل خواهند شد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : وقتي ما سخني را از سر خيرخواهي و دلسوزي بيان مي‌كنيم و يا از حق و حقوقمان سخن مي‌گوييم اين به معناي زياده‌خواهي نيست . ما مي‌گوييم اگر نظام به اعتراضات و انتقادات اقوام و اهل سنت و اقشار ديگر مردم ايران گوش فرا دهد استمرار آن تضمين مي‌شود و اگر سعه صدر و تحمل وجود نداشته باشد مردم احساس مي‌كنند كه نظام اسلامي نمي‌تواند مشكلات را حل كند.
مولوي عبدالحميد افزود : آنچه موجب نجات و علاج كشور مي‌شود اين است كه هيچكس نبايد خود را بالاتر از انتقاد بداند . در اسلام همه انسانها مسئول هستند و خط قرمزي براي انتقاد سازنده نبايد وجود داشته باشد. بطور معمول دوستان و مشاوران انتقادات را صريح و روشن بيان نمي‌كنند. مشكلي كه شاه داشت نيز همين بود كه دوستان و مشاوران وي اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمي‌گفتند و او زماني صداي اعتراضات را شنيد كه ديگر خيلي دير شده بود.
وي گفت : هيچكس نبايد از انتقاد فرار كرده و از آن دوري كند . جمهوريت نظام به معناي حق حاكميت مردم است و اسلاميت آن اين حق و آزادي را بيشتر مي‌كند نه اينكه آنرا محدود نمايد. بنيانگذار انقلاب اسلامي و رهبر انقلاب بارها براين نكته تاكيد كرده‌اند كه مردم ولي نعمت نظام هستند. پس بگذاريم مردم انتقاد كنند. و همه بايد پاسخگو باشند حتي در بسياري از كشورهاي غيراسلامي مردم براحتي از عاليترين مقامات كشور و روساي جمهور انتقاد مي‌كنند . اگر فضاي انتقاد سازنده در كشور وجود داشته باشد تخريب و انفجار فريادهاي مردم بوجود نمي‌آيد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت : پيامبر و خلفاي راشدين از انتقاد استقبال مي‌كردند . حتي يك نفر يهودي حضرت علي را به نزد قاضي منتسب و منتخب وي برد و از وي طلب حق كرد. حضرت علي با وجود آنكه خليفه بود در دادگاه حاضر شد و به دليل اينكه شهادت فرزند براي پدر پذيرفته نشد حكم دادگاه عليه وي و به نفع فرد يهودي صادر شد و حضرت علي با وجوديكه مي‌دانست حق با خودش است حكم دادگاه را پذيرفت . چنين عدالتي موجب مشرف شدن فرد يهودي به اسلام شد و در روايتي ديگر از حضرت عمر خليفه دوم مسلمانان فردي از ميان مردم برمي‌خيزد و شمشيرش را درآورده رو به حضرت عمر مي‌گويد اگر از مسير سنت پيامبر تخطي كردي با اين شمشير تو را به راه راست بازمي‌گردانيم و خليفه خداوند را بخاطر وجود چنين افرادي در جامعه سپاس مي‌گويد. بنابراين نبايد شرايطي فراهم شود كه مردم نتوانند حرف و ديدگاه خود را آزادانه بيان كنند و به مسئولان دسترسي نداشته باشند. زيرا فلسفه حكومت گرفتن حق مظلوم از ظالم و برقراري انصاف و مساوات است.
مولوي عبدالحميد در ادامه با اشاره به افزايش آمار اعدامها در كشور گفت : مسئله اعدامها در كشور ما موجب نگراني مردم شده است. كشور ما از معدود كشورهايي است كه آمار اعدام در آن زياد است. بويژه آمار اعدامها در استان سيستان و بلوچستان از همه استانهاي كشور بيشتر است. در حاليكه اسلام فقط در مورد قتل اجازه قصاص قاتل را آنهم در صورت عدم رضايت اولياي دم داده است و در موارد ديگر راههاي بهتري مانند زندان و ... وجود دارد. اعدام نمي‌تواند مشكلات جامعه را حل كند بلكه بر ميزان مشكلات مي‌افزايد. ( تكبير مردم ) بايد توجه داشته باشيم كه در طول دوران پيامبر و خلفاي راشدين بويژه حضرت علي تعداد اعدامها بسيار معدود و انگشت‌شمار بوده‌اند.
وي افزود : ما در ميان مردم مي‌بينيم كه اين اعدامها آثار مثبتي نداشته‌اند و درخواست خيرخواهانه و دلسوزانه ما اين است كه براي اين مسئله چاره‌جويي شود زيرا اعدام نمي‌تواند امنيت و همگرايي و همدلي رابيشتر كند . (تكبير مردم )
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت : مطلب ديگري كه موجب نگراني مردم شده است اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شكنجه است كه چنين پديده‌اي را نه اسلام و دين قبول دارد و نه قانون اساسي ( تكبير مردم ) . ما مي‌گوييم بايد قانون اجرا شود و مسئولان نيز مجري قانون باشند.
مولوي عبدالحميد در بخش پاياني سخنان خود به مشكلات مرزي و معيشتي مردم استان سيستان و بلوچستان اشاره كرد و گفت : اين استان كشاورزي و دامداري و صنعت قابل توجهي ندارد و مردم از طريق مرزها امرار معيشت مي‌كردند. با بسته شدن مرزها مشكلات مردم چند برابر شده است و نرخ بيكاري نيز افزايش يافته است تا آنجائيكه برخي از مردم حتي قدرت خريد نان را ندارند.و هر چه ميزان فقر بيشتر باشد فساد و ناامني در جامعه بيشتر خواهد شد. و مسئولان بايد با درايت و تدبير مرزها را باز كنند تا مردم زندگي راحتي داشته باشند.