۱۳۸۹-۰۲-۱۱

سرمقاله 4 : روزنامه ابتکار سیستان و بلوچستان یک‌شنبه 22 فروردین 1389

پديده رو به گسترش زمين خواري

زمين‌خواري يكي از راههاي پولدارترشدن و كسب درآمد نامشروع عده‌اي است كه هيچ اعتقادي به حق مردم و دولت و حلال و حرام ندارند . آنان زمين‌هاي مردم را غصب مي‌كنند و با استفاده از همه ابزارهاي نادرستي كه در اختيار دارند ، اقدام به فروش و گاه ثبت و سند زمينها مي‌كنند . متاسفانه عليرغم وعده‌هاي مسئولين براي برخورد با اين پديده شوم ، زمين‌خواران روزبروز قدرتمندتر و پولدارتر مي‌شوند و آزادانه معاملات خود را ادامه مي‌دهند. در بسياري موارد اين افراد به درست يا غلط ، خود را وابسته به برخي نهادها و مراكز دولتي معرفي مي‌كنند و با اين حربه تلاش مي‌كنند برفعاليتهاي نادرست خود ، سرپوش نهاده و مردم را از پيگيري و اقدامات قانوني منع كنند .

اخيرا نيز يكي از زمين‌خواران بزرگ زاهدان ، تعدادي از زمينهاي اطراف شهر را بصورت قسطي خريداري كرده و سپس به سه برابر قيمت و با وعدة شهرك سازي و آسفالت و ارايه خدمات شهري به افرادي فروخته و از محل فروش اين زمينها ، هزينه خريد آنرا پرداخت كرده است . در حاليكه تاكنون هيچ مصوبه و قانوني براي ارايه خدمات شهري به زمينهاي خارج از محدوده شهر زاهدان به دستگاههاي ذيربط ابلاغ نشده است . و شهرك‌سازي در روستاها نيز تابع شرايط و قوانين و مقررات خاصي است .
در موردی دیگر ، فردی بدون هماهنگی با شهرداری و طی مراحل قانونی ثبت وسند زمین‌های اطراف کلاته کامبوزیا اقدام به فروش و واگذاری زمین‌های آن منطقه نموده است که پرونده آن در مراجع ذیربط در حال پیگیری است.
مدتی پیش نیز که برای انجام کاری به یکی از مناطق شهرداری رفته بودم یکی از زمین‌خواران بزرگ شهر را که افغانی‌الاصل نیز هست ، دیدم. به من گفت : اگر کاری در اینجا داشتی من نفوذ خوبی دارم و برایت انجام می‌دهم. تعجب کردم که چگونه یک فرد دارای تبعیت یک کشور دیگر با این جسارت به یک شهروند ایرانی پیشنهاد کارچاق‌کنی می‌دهد. پس از تحقیق متوجه شدم وی با تبانی برخی از کارکنان آن مرکز اقدام به انجام کارهای غیرقانونی می‌کند . خوشبختانه در این زمینه و برای جلوگیری و برخورد با این قبیل مفاسد در شهرداری زاهدان اقدامات ریشه‌ای و قابل تقدیری از سوی شهردار زاهدان در حال انجام است که نیاز به حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر نهادهای نظارتی و مسئولان استان دارد.
خوشبختانه سازمان بازرسي استان نیز در سال گذشته ، اقدامات قابل توجهي را براي مبارزه با اينگونه مفاسد انجام داده است و با مواردي از تخلفات كه حتي در دستگاههاي دولتي بوده ، برخورد كرده است . اما قدرت گرفتن روز افزون زمين‌خواران و ادامه فعاليتهاي غيرقانوني آنان ، ضرورت اشراف و برخورد اين سازمان را با مفاسد اقتصادي و پديده زمين‌خواري بيشتر مي‌كند . تا بيش از اين حق مردم محرومي كه به دليل اينگونه فعاليتها ، سالها بايد رنج اجاره‌نشيني و بي‌خانماني را تحمل كنند ، پايمال نشود . 

سرمقاله 3 : روزنامه ابتکار سیستان و بلوچستان شنبه 21 فروردین 1389

توسعه خدمات شهري و انتظارات مردم

در چند ماه گذشته روند خدمات شهري ، توسعه و بهسازي فضاي سبز و پاركها و فضاهاي ورزشي توسط شهرداري زاهدان سرعت چشمگيري يافته است و مردم تغييرات محسوسي را در سطح شهر مشاهده مي كنند.اهميت اين تغییرات ، زماني بيشتر مي‌شود كه مي‌بينيم دامنه خدمات شهري به حاشيه شهر و مناطق محروم آن نيز رسيده است. مهمترين دلايل اين تغييرات و تحولات در نگاه اول مديريت توانمند و دلسوز شهرداري زاهدان ، نگاه ويژه استاندار سيستان و بلوچستان به حل مسايل و مشكلات شهري ، تعامل شورا و استانداري هستند و سپس تحقق بودجه پيش‌بيني شده سال گذشته و افزايش 40 درصدي بودجه سال 1389 كه مي‌تواند شتاب توسعه خدمات شهري را دو چندان كند .
پيش‌بيني درآمد شهرداري زاهدان در سال 88 حدود 33 ميليارد تومان بوده كه نسبت به سال 87 حدود 11 ميليارد تومان افزايش داشته است .
اين رقم در سال جاري 43ميليارد تومان پيش بيني شده كه نسبت به سال گذشته 40 درصد افزايش دارد . به موازات توسعه و رشد خدمات شهري و افزايش بودجه شهرداري ، انتظارات مردم از اين دستگاه نيز بيشتر مي‌شود . و از طرفي اين نگراني نيز وجود دارد كه خدمات شهري تك بعدي پيش رفته و صرفا به مسايل عمراني شهر پرداخته شود .
خوشبختانه گسترش فضاهاي سبز و پاركها و ميادين ورزشي ، کلنگ‌زنی نخستین فرهنگسرای زاهدان در هفته آینده که قرار است ظرف مدت 18 ماه به بهره‌برداری برسد ، جمع‌آوری آبهای سطحی که یکی از معضلات بزرگ شهروندان بوده است بویژه در حاشیه شهر و احداث کانال جمع‌آوری آبهای سطحی با بودجه‌ای بالغ بر 1400 میلیارد ریال در انتهای کریم‌آباد و احداث ایستگاه آتش‌نشانی در بلوار کشاورز ، نهضت آسفالت شهرداری زاهدان که قرار است مناطق حاشیه‌ای شهر را نیز پوشش بدهد و دهها طرح و پروژه دیگر نشان مي‌دهد كه نگاه شورا و شهرداري نگاهي تك بعدي نيست . با اين وجود خلأ قابل توجهي در بخش فرهنگي احساس مي‌شود . و به نظر مي‌رسد تلاشهاي اين نهاد در اين رابطه كافي نبوده است و همت و كار مضاعفي را طلب مي‌كند .
همچنين توجه به ضعفهاي شهرداري در گذشته و برطرف كردن آنها ،‌مي‌تواند در بهبود كيفي و كمي خدمات شهري بسيار مؤثر باشد . در دو سال گذشته تعدادي از كاركنان شهرداري توسط مراجع مربوطه دستگير و به اتهام فساد اداري و مالي محاكمه شدند . ادامه اين روند و مبارزه با فساد در درون شهرداري و برخورد با معدود افرادي كه از جايگاه خود ، براي تامين نامشروع منافع شخصي خود سوء استفاده مي‌كنند ، مي‌تواند اعتماد مردم را به اين نهاد به مراتب بيشتر كند . و حساب پرسنل صديق و زحمتكش شهرداري را كه در بخشهاي مختلف بصورت شبانه‌روزي به مردم خدمت مي‌كنند ، از اينگونه افراد ، جدا نمايد .
عزم راسخ مهندس حسين‌زهي شهردار زاهدان و اراده وي براي تغيير و تحول اساسي در اين شهر ، با مشاركت و همراهي مردم مي‌تواند زاهدان را در سطح كشور به عنوان نماد همت و كار و همبستگي اقوام ايراني مطرح كند .


سرمقاله 2 : روزنامه ابتکار سیستان و بلوچستان پنج‌شنبه 19 فروردین 1389

شورا و سالي يك رئيس

هر دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا 4 سال است . در طول سه سال گذشته دوره سوم شوراي اسلامي شهر زاهدان ، اين شورا هر سال يك رئيس جديد انتخاب كرده است و ظاهرا قرار است با آغاز سال چهارم شورا در نهم ارديبهشت ماه ، رئيس جديدي جايگزين رئيس فعلي آن مهندس زاهدي شود ، ايرندگاني ، آسوده و ريگي فرد از گزينه‌هاي اين بار رياست شورا هستند كه در محافل مطرح شده‌اند ، دوستي به طنز مي‌گفت : «با توجه به علاقه زيادي كه اعضاي اين شورا به رياست آن دارند و هنوز 5 نفر باقي مي‌مانند كه امكان رياست شورا به دليل محدود بودن دورة آن برايشان ميسر نيست ، پيشنهاد مي‌كنم در ماههاي باقيمانده تا انتخابات ، شوراي شهر زاهدان هر ماه يك رئيس جديد داشته باشد .» واقعا نمي‌دانم مشكل اصلي زاهدان در آغاز هر سال رئيس شوراي آن است يا مسايل مهم‌تري نيز وجود دارد كه بايد به آنها پرداخته شود .


سرمقاله 1 : روزنامه ابتکار سیستان و بلوچستان چهارشنبه 18 فروردین 1389

سال جدید ؛ عهد و پیمان جدید
سال جدید با عهد و پیمان‌هایی نو فرا رسید و خستگی یکسال کار و تلاش را با سبزی و طراوت بهار ، از تنمان بیرون کرد. هر چند که غصه همیشگی گرانی و مشکلات زندگی این‌بار نیز علیرغم وعده‌های بسیار مسئولین ، اندکی از شادمانی‌هایمان کاست اما به هر حال بهار را با امید جشن گرفتیم. نمی‌دانم آیا توانسته‌ایم برگه‌های زرد کینه‌ها و کدورت‌ها را نیز دور بریزیم و گلبرگ‌های سبز دوستی و محبت را به جای آن بنشانیم یا خیر. اگر چنین نکرده باشیم به سال سیاه دشمنی و کینه پا گذاشته‌ایم که چین و چروک‌های چهره‌مان را بیشتر خواهد کرد.
ابتکار در سال نو
از بهار که بگذریم به ابتکار می‌رسیم و سالی که در آن بنا داریم ابتکار سیستان و بلوچستان را به یاری یگانه ایزد منان و همیاری شما بصورت روزانه منتشر کنیم.
انتشار چند شماره در ماه‌های پایانی سال گذشته از تجربه‌ای 10-12 ساله نشات گرفته بود با این وجود کاستی‌های فراوانی نیز داشت که با بهره‌گیری از نقد و نظرهای مخاطبان خود در پی رفع آنها هستیم.
در این مدت مجالی برای بیان بازتاب‌ها و دیدگا‌ه‌های مردم و مسئولان درباره این روزنامه نداشتیم. اما در سال جدید بخشی از روزنامه به انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات مردم ، مسایل و مشکلات و پاسخ‌های مسئولین اختصاص یافته است.
پیگیری استاندار ؛ وعده برخورد با پدیده بلوچستان‌زدایی

چاپ مطلبی در نخستین ویژه‌نامه ابتکار سیستان و بلوچستان با عنوان « بلوچستان‌زدایی در برخی ادارت و رسانه‌های استان » با پیگیری استاندار محترم سیستان و بلوچستان همراه شد و وی قول داد تا این موضوع را بررسی و با خاطیان برخورد کند. و خوشبختانه نشانه‌هایی از پیگیری استاندار مشاهده شد اما مسئله هنوز حل نشده است و اراده‌های پنهانی همچنان قصد دارند تا نام زیبای بلوچستان را از استان محو کنند که مستندات آنها به مسئولان ذیربط ارائه خواهد شد.
انحصار در صنعت گوشت استان
برای چندمین بار واردات دام از استان سیستان و بلوچستان پاسخگوی نیاز مردم تهران به گوشت مصرفی شد. استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرزهای مشترک وسیع با افغانستان و پاکستان و پیشینه بسیار طولانی در زمینه دام پروری این توانایی و قابلیت را دارد که نیاز بخش وسیعی از کشور را در زمینه گوشت مصرفی تامین کند. متاسفانه به دلیل سودآوری بالای این صنعت ، تهیه و فرآوری گوشت در استان در انحصار عده خاصی قرار گرفته است و به عنوان یک امتیاز و رانت برای این افراد درآمده است و دامپروران و دامداران اصیل استان سهم چندانی در سود آن ندارند. لازم است که دولت با شکستن انحصار واردات و بسته‌بندی گوشت و مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش در شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت و ایجاد اشتغال بیشتر برای مردم منطقه که از این راه ارتزاق می کنند گام‌های موثرتری بردارد.
باز هم توزیع نامناسب امکانات و بودجه
روزنامه خراسان در گزارشی از کمبود پزشک متخصص در سیستان و بلوچستان نوشته است. مشکلی که نه فقط به دلیل کمبود امکانات و تسهیلات مناسب در استان وجود دارد بلکه توزیع نامتناسب امکانات و بودجه‌ها در مناطق مختلف استان و سهمیه‌بندی‌های سلیقه‌ای می‌تواند از دلایل دیگر این مشکلات باشد. کمتر از یکماه پیش علی محمد آزاد ؛ استاندار سیستان و بلوچستان در چهاردهمین همایش سراسری کمیسیون‌های فرهنگی کلان شهرها و مراکز استان‌های کشور خبر از ایجاد دو دانشگاه علوم پزشکی بین‌المللی در چابهار و رامشار داد. خبری که هر چند برای استان بسیار مسرت‌بخش است اما نکته‌ای نیز در آن نهفته است و آن این است که رامشار شهری در حال احداث است که در حال حاضر یک خیابان بیشتر ندارد و سالها طول می‌کشد تا به مکانی قابل سکونت تبدیل شود. چه ضرورتی به جز سهمیه‌بندی‌های سلیقه‌ای باعث شده است تا دانشگاهی که در دیگر شهرهای استان ضرورت آن بیشتر احساس می‌شود و توجیه منطقی‌تری دارد ، در رامشار ایجاد شود. رامشار برای توسعه و عمران هر چه بیشتر به همه امکانات و به همه مردم استان نیاز دارد اما دانشگاه بین المللی پزشکی در این شهر اولویت اول آن نیست و معلوم نیست که این قصه پرغصه تبعیض در تقسیم امکانات و بودجه‌ها در استان کی پایان می‌یابد؟