۱۳۸۹-۰۲-۱۱

سرمقاله 3 : روزنامه ابتکار سیستان و بلوچستان شنبه 21 فروردین 1389

توسعه خدمات شهري و انتظارات مردم

در چند ماه گذشته روند خدمات شهري ، توسعه و بهسازي فضاي سبز و پاركها و فضاهاي ورزشي توسط شهرداري زاهدان سرعت چشمگيري يافته است و مردم تغييرات محسوسي را در سطح شهر مشاهده مي كنند.اهميت اين تغییرات ، زماني بيشتر مي‌شود كه مي‌بينيم دامنه خدمات شهري به حاشيه شهر و مناطق محروم آن نيز رسيده است. مهمترين دلايل اين تغييرات و تحولات در نگاه اول مديريت توانمند و دلسوز شهرداري زاهدان ، نگاه ويژه استاندار سيستان و بلوچستان به حل مسايل و مشكلات شهري ، تعامل شورا و استانداري هستند و سپس تحقق بودجه پيش‌بيني شده سال گذشته و افزايش 40 درصدي بودجه سال 1389 كه مي‌تواند شتاب توسعه خدمات شهري را دو چندان كند .
پيش‌بيني درآمد شهرداري زاهدان در سال 88 حدود 33 ميليارد تومان بوده كه نسبت به سال 87 حدود 11 ميليارد تومان افزايش داشته است .
اين رقم در سال جاري 43ميليارد تومان پيش بيني شده كه نسبت به سال گذشته 40 درصد افزايش دارد . به موازات توسعه و رشد خدمات شهري و افزايش بودجه شهرداري ، انتظارات مردم از اين دستگاه نيز بيشتر مي‌شود . و از طرفي اين نگراني نيز وجود دارد كه خدمات شهري تك بعدي پيش رفته و صرفا به مسايل عمراني شهر پرداخته شود .
خوشبختانه گسترش فضاهاي سبز و پاركها و ميادين ورزشي ، کلنگ‌زنی نخستین فرهنگسرای زاهدان در هفته آینده که قرار است ظرف مدت 18 ماه به بهره‌برداری برسد ، جمع‌آوری آبهای سطحی که یکی از معضلات بزرگ شهروندان بوده است بویژه در حاشیه شهر و احداث کانال جمع‌آوری آبهای سطحی با بودجه‌ای بالغ بر 1400 میلیارد ریال در انتهای کریم‌آباد و احداث ایستگاه آتش‌نشانی در بلوار کشاورز ، نهضت آسفالت شهرداری زاهدان که قرار است مناطق حاشیه‌ای شهر را نیز پوشش بدهد و دهها طرح و پروژه دیگر نشان مي‌دهد كه نگاه شورا و شهرداري نگاهي تك بعدي نيست . با اين وجود خلأ قابل توجهي در بخش فرهنگي احساس مي‌شود . و به نظر مي‌رسد تلاشهاي اين نهاد در اين رابطه كافي نبوده است و همت و كار مضاعفي را طلب مي‌كند .
همچنين توجه به ضعفهاي شهرداري در گذشته و برطرف كردن آنها ،‌مي‌تواند در بهبود كيفي و كمي خدمات شهري بسيار مؤثر باشد . در دو سال گذشته تعدادي از كاركنان شهرداري توسط مراجع مربوطه دستگير و به اتهام فساد اداري و مالي محاكمه شدند . ادامه اين روند و مبارزه با فساد در درون شهرداري و برخورد با معدود افرادي كه از جايگاه خود ، براي تامين نامشروع منافع شخصي خود سوء استفاده مي‌كنند ، مي‌تواند اعتماد مردم را به اين نهاد به مراتب بيشتر كند . و حساب پرسنل صديق و زحمتكش شهرداري را كه در بخشهاي مختلف بصورت شبانه‌روزي به مردم خدمت مي‌كنند ، از اينگونه افراد ، جدا نمايد .
عزم راسخ مهندس حسين‌زهي شهردار زاهدان و اراده وي براي تغيير و تحول اساسي در اين شهر ، با مشاركت و همراهي مردم مي‌تواند زاهدان را در سطح كشور به عنوان نماد همت و كار و همبستگي اقوام ايراني مطرح كند .